dinsdag 28 juni 2011

Dagelijkse Kost

Wij, Nederlanders, kunnen nog heel wat leren van onze Belgische zuiderburen. Genieten van eten en de tijd nemen ervoor. Op de meest gekke tijdstippen kunnen zij tijd vinden om zich achter een bordje, inclusief een begeleidend glaasje, te nestelen.

Het is daarom dat ik wegloop met een programma als Dagelijkse Kost, waarin Jeroen Meus laat zien hoe eenvoudig koken kan zijn. De chef heeft voor elk wat wils: van een snelle pastaschotel, over een culinaire verrassing, tot een Vlaamse klassieker of een snack. 

Ik neem alle programma’s op. Op een druilerige namiddag (of zoals nu op een knetterhete dag) bekijk ik dan zo’n 8 á 10 afleveringen en heb ik weer voldoende inspiratie voor een hele kookweek. Vandaag moest ik echter stevig mijn wenkbrauwen fronsen, toen ik “Meuseke” marinade in de salade zag kieperen, waarin even tevoren kalkoenreepjes hadden gestaan. Direct in de mail gesprongen natuurlijk. Lees reactie en antwoord.

“Beste mensen,

Hoewel ik een geweldig fan ben van "Meuseke" zag ik hem vandaag (d.w.z. op een dvd-opname) wel iets heel bijzonders doen. Hij maakte een salade van broccoli met kalkoenreepjes en gebruikte de marinade waarin de kalkoen had gestaan als dressing voor de salade!!! Foei, Jeroen, u weet veel beter dan ik dat een mens op die manier kans loopt een fikse besmetting met salmonella op te lopen. Geen fijn idee en al helemaal niet om daaraan voorbij te gaan in een televisieprogramma waar duizenden mensen naar kijken. Nooit meer doen dus.

Ik blijf fan, maar wel met een beetje achterdocht vanaf nu.”

vriendelijke groet,

Nell

Beste Nell,

Bedankt voor je reactie. Intussen hebben we het recept aangepast, zodat je zonder argwaan gewoon kan geniet van de kalkoenlapjes. Je vindt het hier: http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/gemarineerde-kalkoenreepjes-met-broccolisalade

Veel kookplezier!
Webredactie Eén

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...