zondag 13 november 2011

SpecialBite Restaurantgids 2012

Ik ben allergisch voor mensen met een dubbele moraal. Een beetje integer mens is óf voor ‘t-een óf voor ‘t-ander. Heldere visies, ondubbelzinnige principes, daar houd ik van.
En nu ben ik zelf, hoe zal ik het zeggen, afgedaald tot de diepste krochten der hypocrisie. Was ik eerder een bevlogen fan van het jaarlijkse Lekker, deze week kocht ik het concullegablad SpecialBite.

Nu vraagt u zich natuurlijk af wat mij overstag deed gaan. Welnu, langzamerhand bekroop mij het gevoel dat de Lekker-recensenten wel erg veel restaurants bovengemiddeld goed vonden. Dat kan natuurlijk niet. Uit eigen ervaring weet ik dat er veel gelegenheden nog steeds een potje van maken. Een slecht potje welteverstaan. Ik zag veel te weinig kritische noten.

Denk nu ook niet meteen dat SpecialBite uitpuilt van bedenkelijke opmerkingen bij de door hen beoordeelde restaurants, maar het blad als geheel oogt naar mijn idee frisser en eigentijdser. Misschien een beetje tegendraads om vooral niet de indruk te willen wekken dat zij hun Lekker-collega’s blindelings volgen.
SpecialBite beoordeelt restaurants via zgn.spotters. Dat zijn eetfanaten die verslaafd zijn aan uit eten gaan. Deze spotters bezoeken restaurants anoniem en geven na hun bezoek een oordeel. Tezamen met de stemmen die je on-line kunt uitbrengen op de site van SpecialeBite vormt dit de ranking voor hun Top 501.

Hun Top 10

1) Ivy – Rotterdam
2) Oud Sluis – Sluis
3) Le Restaurant – Amsterdam
4) Beluga – Maastricht
5) De Librije – Zwolle
6) Bolenius – Amsterdam
7) Marius – Amsterdam
8) Ron Blaauw -  Amsterdam
9) Solo – Gorinchem
10) Da Vinci – Maastricht

Het meest opmerkelijke verschil met de Lekker Top 10 is dat er liefst vijf andere restaurants een plaats bezetten. De Zwethheul in Schipluiden doet niet mee bij SpecialBite, evenals Inter Scaldis in Kruiningen, De Leest in Vaassen, La Rive in Amsterdam en de Bokkedoorns in Overveen.
Dat is toch op zijn minst erg verwonderlijk. Hebben (SpecialBite)-spotters andere smaakpapillen dan (Lekker)-recensenten? Worden er wellicht onder de tafels door toch steekpenningen geruild? Of maakt dit blad gewoon superslim gebruik van hun strategische statement: Lekker Anders. Wie het weet, mag het zeggen.

2 opmerkingen:

  1. SpecialBite-spotters zijn gewoon wat hipper, althans dat willen ze zijn. Ik vind het best, ik maak zelf wel uit waar ik ga eten uiteindelijk ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In ieder geval staat jouw geliefde Ivy bij SpecialBite numero Uno. En als ik jouw recensie erop nalees is dat misschien wel heel terecht .....

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...