zondag 4 december 2011

Walnoten

Laat ik het maar eerlijk toegeven: als oorspronkelijke Brabantse kan ik me bij tijd en wijle storen aan de ongemakken van het Zeeuwse land. Om maar eens een voorbeeld te noemen, de eeuwige zuidwestenwind om je oren; de zompige klei die bij oogsttijd de wegen spekglad maakt, het gebeier van de zondagsklokken, het gemis aan culturele hoogtepunten. Hectiek, flair, pionierszin, allemaal zaken die ik af en toe met karrenvrachten binnen zou willen rijden hier. Mocht ik iemand op zijn tenen staan: sorry, sorry! Als meisje van achter de Mariabeeldjes, ben ik kennelijk nog steeds zoekende naar een vlekkeloze ziel. Sla maar, dan keer ik je mijn wang toe ;-).

Maar op één van die fraaie zomerdagen, als de wind zich gedraagt als een verkoelend briesje, voel ik me als een Godin in Zeeland en ben ik zo blij als een kind hier te mogen wonen. Datzelfde gevoel komt in me boven als ik weer één van die zeldzaam Zeeuwse adresjes ontdek, waar de tijd heeft stilgestaan en alles draait om authenticiteit.

Op kwekerij Westhof te ’s-Abtskerke kweekt men notenbomen. Niet zomaar een paar boompjes, nee, Piet van ’t Westeinde en zonen zijn houder van de collectie nationale botanische soorten in Nederland. In de noten-vakliteratuur staan 27 soorten beschreven, maar op de kwekerij staan er 30. Hiermee zijn zij vermoedelijk de grootste ter wereld op dit gebied.
De geschiedenis van kwekerij Westhof  kent zijn oorsprong in 1870. Inmiddels staat de 5e generatie boomkwekers aan het roer. Ook vader Piet  (75) is nog uiterst actief. Het kweken van walnotenbomen is zijn passie. “Wat moet ik thuis doen?” zegt hij, “daar val ik tijdens het lezen van de krant al in slaap”. Waarmee zich de ware Zeeuw in al zijn eenvoud laat zien. Hardwerkende rotsen in de branding. Worstelend en altijd boven komend. Mijn bewondering voor dit soort Mensch is groot.

Terug naar de noten. Die worden aan huis verkocht, in papieren zakken van een kilo. Er zitten zo’n 10 verschillende soorten in, van klein tot supergroot. Ze smaken dus allemaal verschillend. En dat is eigenlijk meteen het leuke eraan, zoveel smaakjes voor één prijs, waar vind je dat nog?
Met mijn mandje volgeladen keer ik tevreden terug naar huis.

Kwekerij Westhof
Westhofsezandweg 3
’s-Heer Abtskerke

2 opmerkingen:

  1. Ik wil daar ook eens naar toe! Leuk zeg! Hier ook wel veel boeren in de buurt. Onder andere een groene asperge kwekerij. Dat dan wel weer. Geen noten.
    Puberdochter is ook een Brabantse! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook zó leuk: lokale boertjes die van alles verkopen wat in de supermarkt onvindbaar is. Groene asperges ook dichtbij hier. En mosselen. En oesters. En paling ..... wie had er soms ook weer wat te mekkeren over dat Zeeuwse land? Oeps ...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...