zondag 8 januari 2012

Chocolaterie Ticho - Yerseke

Kennelijk zit Zeeland vol met geheime adresjes. Ik kreeg vorige week een doosje bonbons. Een mooi, vierkant doosje. Het goudkleurige stickertje leverde weinig herkenning op: Ticho Chocolade Yerseke. Nu kom ik vaak in deze vissersplaats, maar da’s dan meer voor de kraakverse mosselen en de sublieme vis. Ook niet te versmaden overigens.

Vanaf het eerste hoekje dat ik van één van de bonbons afbeet, werd me duidelijk dat de Yersenaren meer in hun mars hebben dan alleen vis vangen. Wow, wat een uitzonderlijk lekkere bonbons waren dit! Met name de Suprenant Zélande was een sensatie. Pure chocolade met een ganache vulling van zeezout en Zeeuwse Roomboter Babbelaars. Het is een bijzondere combinatie die zachtjes wegsmelt en een lichte tinteling veroorzaakt op je tong. Zalig!

Waar de ruige zeebonk omgesmolten wordt tot accurate vakman, met een liefdevol oog voor detail:
Chocolaterie Ticho
Vierstraat 10
4401 EA  Yerseke
(zie site voor de openingstijden)

Soms wordt dit stukje land, met al zijn heerlijkheden, nog te weinig bejubeld. Daarom maar weer eens een versje van eigen hand.

Saeftinghe
Wij duiken in je uitgestrektheid, in resterende land-
geheimen van deze pleisterplaats, wij vullen ons
met vergezichten uit een zanderig verleden.

Waar water schuurt, verloren loopt op schorren,
langs geulen die ontheemd een haven zoeken,
als babyhandjes graaiend naar een moederborst.

Nooit zal verdronken echt verdwenen zijn.
Kopje onder, lijkt het, maar tegelijk zo
glinsterend van ongerepte maagd’lijkheid.

We laven ons aan lepelblad, aan vogel-
rust en meer van dat soort moois. We zwijgen,
zien hoe het kerend tij zich in je armen vlijt
opdat het zilte nat jou vruchtbaar kust.

1 opmerking:

  1. Mmm, Nell, hoe je het beschrijft... ik wil ook wel eentje bij mijn tas koffie :-)!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...