woensdag 15 februari 2012

Wortelcake van een Geheime Bron

Dit recept kent een “geheime oorsprong”. Omdat het geheim is, kan ik er dus ook niet veel over vertellen. Hoe dan ook: van deze wortelcake hebben al heel wat mensen gesnoept. Waar? Dat mag ik niet zeggen. Beginletter? Nee, ook niet. Wie? Van een chef die zo aardig was mij het recept te geven. Wat er in zit? Dat mogen jullie weten en zal ik hieronder verklappen.
De hoeveelheden lijken een beetje eigenaardig, maar dat komt omdat ik het recept in drieën heb moeten delen. Tenslotte is het hier geen weeshuis!

Ingrediënten:
165 gr boter
165 gr lichte basterdsuiker
3 à 4 eieren
135 gr bloem
5 gr bakpoeder
35 gr amandelbloem
35 ml karnemelk
66 gr walnoten
100 gr geraspte wortel
theelepel nootmuskaat, geraspt
snuf zout
rasp van halve sinaasappel

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 160°.
Beboter een cakeblik of tulbandvorm.
Mix de boter met de suiker en het zout tot een luchtige, witte massa.
Voeg dan één voor één de eieren toe. Voeg pas een nieuw ei toe, als het voorgaande volledig is opgenomen.
De bloem en de overige ingrediënten kun je op een lagere snelheid erdoor mengen, maar je kunt het er ook doorheen spatelen.
Vul het blik of de tulbandvorm met het beslag.
Bak 40 á 50 minuten in de oven, totdat een satéprikker er droog en schoon uitkomt.

Man en ik vonden hem zo al verrukkelijk. Niet te droog en bomvol smaak. Maar als je een heuse zoetekauw bent kun je er natuurlijk een mooie glazuurlaag over doen.

9 opmerkingen:

  1. Wortelcake/Worteltaart: ik ben er gek op! Deze mysterieuze cake is vast extra lekker vanwege de chef die liever anoniem wenst te blijven?! Ik ben toch wel 'n beetje nieuwsgierig hoor ;-)
    Zelf doe ik graag nog 'n lekkere klodder mascarpone gemengd met roomkaas, poedersuiker en limoensap en -rasp (of sinaasappel) op m'n worteltaart! Kan zo zoet als je zelf wilt, is iig lekker fris door de limoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk Nell! Ik ben ook gek op worteltaart. Er staat ook een erg lekker recept op mijn blog,(een cake) en ook met een roomkaasglazuur, maar die kun je natuurlijk weglaten, hoewel ik die er wel erg lekker bij vind en als je dan toch aan het zondigen bent, dan maar beter helemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your blog is so fantastic!!
    I really like your blog, you´re recipes are great!
    I invite you to visit my blog, I have a google traslator, so you can read me :D
    I´m your new follower, if you want we can follow each other.
    xoxoxo from Spain
    http://janakitchen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. getsiederrie zeg.
    Ben mezelf al dagen aan het weerhouden om geen wortelcake te maken.
    En dan zie ik weer zo'n lekkere foto&recept voorbijkomen.

    Ziet er echt heerlijk uit!
    Maak zelf wortelcake met olie ipv boter, dus ga hem binnenkort eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Nell, ik heb je een Liebster award gegeven, zie ook mijn blog:) Jij mag hem ook weer doorgeven aan 5 andere mensen met minder dan 200 volgers. Ik hoop dat je er blij mee bent:)

    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Jana, from Spain!! Wow, i like the Spanish dishes very much. So welcome an thnx.
    @Fatima, gewoon dóen, maken die cake! Leven doe je nu, remember?
    @Anne, lieve geste van je, deze award. Ik zal eens even puzzelen wie ik er een plezier mee ga doen. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooeeeeh! Ik ben dol op zo'n mystiek gerecht! En wanneer ik thuis dan niet vermeld dat er wortel in zit dan is de geheime taart/ cake compleet!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, schandalig, ons zo nieuwsgierig maken!
    De cake lijkt me erg lekker en met al die geheimzinnigheid errond lijkt het nog lekkerder :-).

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er fraai uit, wat een mooie kleur oranje, ben erg enthousiast over de snaasappelrasp die je erbij doet, lijkt me heerlijk!
    Grtz Eric

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...