zaterdag 18 augustus 2012

Spinaziesoep met geitenkaas

Ik weet dat het niet mag, want daarmee verbreek ik voor eeuwig de magische kracht ervan, maar toch verklap mijn nieuwe mantra’s van vandaag. Ik heb het koud. Ik zit in een bad vol ijsklontjes. Ik heb het ijs- en ijskoud.

En want doet een weldenkende vrouw als zij het koud heeft? Goed geraden: zij vult haar soepketel en schotelt de huisgenoot (die zich stoïcijns door elke weersomstandigheid heen worstelt en het dus NIET koud heeft), een lekker kopje soep voor. Omdat het zo heerlijk weg slobbert. Omdat er in één kopje zó veel vitaminen zitten, zonder uitgebreid te hoeven kauwen. Omdat het zout is. Dat is goed voor een mens, onder de extreme temperaturen van vandaag. Ik hoop echt dat er nog meer koude dagen volgen ;-)

Ingrediënten
1 courgette
250 gr spinazie
1 teen knoflook, geplet
3 eetl olijfolie
½ liter water
1 bouillonblokje
versgemalen zwarte peper
100 gr geitenkaas, verse of juist gerijpt

Bereidingswijze
Schil de courgette met de kaasschaaf. Snijd de schil in dunne repen van 2 mm breed en de repen in blokjes.
Doe dit in een schaaltje, dek af en bewaar.
Snijd de rest van de courgette in stukken.
Was de spinazie in ruim koud water.
Bak de knoflook op halfhoog vuur in de olijfolie in een soeppan tot hij goudgeel kleurt.
Doe er dan de courgette en de spinazie bij.
Voeg het water en het bouillonblokje toe.
Kook 15 minuten. Snijd of brokkel ondertussen de geitenkaas.
Pureer de soep met de staafmixer.
Proef en breng op smaak met zwarte peper.
Voeg de blokjes courgetteschil toe en wacht 1 minuut.
Doe de soep in kopjes en verdeel er de geitenkaas over.

Bron: 52 Weekendmenu’s – Onno Kleyn en Loethe Olthuis

Noot: als je zo verkleumd bent als ik, ga je uiteraard geen fratsen uithalen. Blokjes van courgetteschil …., neuh, ik zag er de meerwaarde niet van in. Bovendien heeft mijn maag een hekel aan het voorbij zien trekken van groene schilletjes. Ik heb de blokjes niet gemist.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...