dinsdag 4 september 2012

Bitter-zoete bonbons

Ik heb niet zo veel verstand van Het Leven. Soms ben ik met drie verkeerde benen het bed uit gestapt en kan een klein, troostrijk berichtje gebracht door de elektronische postduif,  mijn grimas doen veranderen in een smile van oor tot oor. En soms ben ik in een stralend-blauw humeur en komt er via een venijnig glasvezelkabeltje een nare tijding tot mij.

Helaas was vandaag het laatste aan de hand. Wij hebben het met al onze wijsheid niet voor het zeggen. Ons staat niets anders te doen dan te aanvaarden en een helpende hand te bieden waar we kunnen.  En te proberen de dagen een beetje zoeter te kleuren. Voor onszelf. Maar vooral voor anderen.

De Man zoekt dan in eerste instantie liever naar de bekende groene pijlen. Dat heet Vluchtweg, door hem handig  weggemoffeld in een afleidingsmanoeuvre. De poging van vandaag leidde tot het vervaardigen van (eetbare) bonbons. Er mislukte van alles. Nee, is niet van de foto’s af te leiden. De smaak was ook prima, tot zover alles in orde. Wel kreeg de chocolade na verloop van een aantal dagen een wat korreliger structuur en het eens zo glanzende uiterlijk werd dof.

Voor de ganache-vulling (naar recept van Cees Holtkamp)
60 gr melk
300 gr slagroom
150 gram fijne kristalsuiker
420 gr. donkere chocolade
120 gr ongezouten
roomboter
Melk, room en suiker aan de kook brengen. Van het vuur af de chocoladestukjes erdoor roeren. Zodra de chocolade is opgelost, de roomboter in vlokjes erdoor roeren, tot de boter geheel is opgenomen en er een mooie, glanzende saus is ontstaan.

Voor de bonbons:
Pure chocolade (liefst couverture) au bain marie laten smelten. Let op: de temperatuur niet boven de 32° laten komen. De bonbonvorm volgieten, omkeren en de overtollige chocolade eruit laten lopen. Zorgvuldig afstrijken. In de koelkast koud laten worden.
Met een spuitzak de bonbons met ganache vullen. Opnieuw afstrijken en koud laten worden.
Afvullen met  chocolade en weer afstrijken. Nu door en door koud laten worden en voorzichtig uit de (siliconen) bonbonvorm halen. 

de ganache
 het vullen van de vorm
 de vulling erin

de afgestreken vorm



8 opmerkingen:

  1. Zojuist heb ik, geïnspireerd door de kunsten van 'De Man', eenzelfde poging ondernomen. Ik heb nog overwogen om een foto te maken van mijn activiteiten en je die te mailen. Het hele aanrecht was bruin. Wat een bende! Maar de bonbons staan nu keurig uit te harden in de koelkast (en bij te komen van mijn aanpak).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Manon: héél, héél knap vam je dat je er uiteindelijk toch bonbons van hebt weten te maken. Ik zou zelf de moed allang hebben opgegeven. Zoveel geklieder voor een klein mondvermaakje. Chapeau dus voor jou! En stiekem ook een beetje voor de Man ;-)) Zou overigens wel graag de foto's hebben gezien ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ow wat ziet dit er heerlijk uit!
    het lijkt op wat ik had gemaakt voor kerst dit jaar!
    lekkere truffels! echt een aanrader!
    nu alleen nog het nbieuwe jaar in en dan weer vasten!

    ik doe een suiker dieet omdat het zoveel beter is nvoor de gezondheid.
    je leert aller over suikervrij eten, producten in de supermarkt en mij heeft het meer energie gegeven.
    en ik snoep nog altijd alleen dan stukken gezonder, en mijn suiker spiegel is top!

    als iemand interesse heeft kijk hier

    www.suikerdieet.nl


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...