zondag 6 januari 2013

Business as usual


Weer met beide voeten op de aarde beland. Na al het feestgedruis en de overdadigheid die daarbij hoort, voelt dit goed. Heel goed zelfs. Maria heeft zich, samen met haar kindeke en het overige voetvolk, opnieuw in de welbekende doos gehuisvest en de slinger van wenskaartjes bevindt zich in de oud papiermand.

Ik houd eigenlijk helemaal niet van terugblikken; ben meer een vooruitkijker. Schepen die ver achter de horizon verdwenen zijn, keren zelden weerom. Het is zoals het is. En het gaat zoals het gaat. Zoals elk jaar werden ook in 2012 de mooie momenten afgewisseld door hele nare gebeurtenissen. Such is life vertelt mij de bijbehorende tegeltjeswijsheid.

Nog goede voornemens dan? Jazeker. Ik wil ten minste enkele malen per maand een dagdeel vrij maken voor iets van culturele aard. Een museum. Een concert wellicht. Ik wil minder kritisch worden. Meer loslaten. Maar tegelijkertijd ook meer zeggen wat ik voel. Misschien een cursus mindfulness (mandflessen maakt de spellingcontroller ervan) gaan volgen. Zoals het zich nu laat aanzien weet het brein zich middels dat mandflessen behoorlijk aan te scherpen. Even laten betijen …

En wat betreft de voedselvoorziening, valt er op dat gebied nog iets te verwachten? Ongetwijfeld, want naast alle gerechten die staan te popelen om in huize Eetplezier ter tafel te komen zie ik met grote, rode letters op het lijstje staan: een lunch bij Roger van Damme. Een tripje naar Parijs of Düsseldorf, om aldaar in het centrum alles wat maar enigszins met culinaire zaken te maken heeft, te besnuffelen.

Maar voor nu: even terug naar het basisvoedsel. Want waar diende voedsel in eerste instantie ook weer voor? Juist, het lijf voorzien van de broodnodige energie om te kunnen functioneren. Precies dat gebeurde gisteren in huize Eetplezier. Geen toeters. Geen bellen. Boerenkool en aardappelen. Aardser kan bijna niet. Jammer alleen van die rookworst, die mijn goede voornemen tot het eten van nóg minder vlees, op de vijfde dag van het nieuwe jaar onmiddellijk onderuit gehaald heeft. Kennelijk is ook dat het leven.



9 opmerkingen:

  1. Heerlijk. Ik kijk uit naar al je verhalen over je culturele uitstapjes en de heerlijke dingen die je zult gaan maken. Wordt vast genieten, ook voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een leuk goed voornemen! Ik las vandaag de lezingen die Academie Culinair Schrijven organiseert. Ze lijken me stuk voor stuk interessant (maar A'dam is helaas wat uit de richting voor mij).
    Ik ben van plan in elk geval op 14 april naar de lezing 'recepten ontwikkelen' van Carla ten Houte de Lange te gaan. Karin Luiten over culinair bloggen lijkt me ook erg interessant.
    Ik dacht, laat ik het even met je delen :)

    http://academieculinairschrijven.nl/culinaire-zondagmiddagcolleges-2013/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Antoinette: voor jou hetzelfde! Met de vurige hoop dat Italië op een mooie dag ook voor mij bereikbaar is ;-)
    @Karin: dank je! Van mijn kant kijk ik reikhalzend uit naar je prachtige foto's die me telkens weer ontroeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha ook nog de beste wensen he voor het nieuwe jaar. En er is niks mis met een heerlijke stamppot ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook voor jou nog de beste wensen en dat we in het nieuwe jaar maar weer van je humoristische schrijfsels mogen genieten. Zo af en toe is zo'n boerenkoolstampot wel lekker, maar voor mij dan wel met een grote lik sambal! En zonder worst en spekjes is er toch niets aan?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi stukje weer Nell! Ga maar gauw naar Het Gebaar, daar wordt je ontzettend blij van, dat weet ik heel zeker. Ik zit ook al een gaatje te zoeken om weer te gaan, ik zie op facebook (en elders) weer geweldige heerlijkheden van hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @missfromage: helaas is A'dam voor mij ook zo'n beetje het end van de wereld. Er zijn zoveel leuke dingen te doen/te beleven in den lande. Vooralsnog blijf ik hier steken in de vette klei ;-(
    @Pauline, dank je! Nikskenie mis met stamppot, hoewel een beetje minder "Hollandsch" mij meer Eetplezier geeft. Toch.
    @Caroline: boerenkool met sambal? Ieuuuwwwww. Klinkt heel erg spannend. Het is vast een dolle boel daar in huize Brouwer ;-)
    @Carla: doe ik. Binnen nu en twee maanden gaat het gebeuren. Zeker en vast, zoals onze zuiderbuurtjes zeggen! Neem jij intussen het voortouw voor nog meer adresjes, ajb?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben ook weer in de realiteit beland na de feestdagen: studeren!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...