woensdag 13 februari 2013

Als opmaat naar Valentijnsdag

Het wordt een leuke dag morgen. Voor de verliefde jonge mens. Marsepeinen harten en donkerrode rozen zijn dan gemeengoed. Romantisch samenzijn. Vonken die eraf spatten.
En terecht. Want de liefde moet gevierd worden. Leven in liefde is een groot voorrecht.
Ook ik zat ooit op die roze wolk. Liefde, afwas en wijn. En voor al die jong verliefden: laat je vooral niet afschrikken door die laatste regel. Echte Liefde overwint altijd, zelfs na een keer hartgrondig vloeken.





Rechte rug

Toen ik nog jong en recht van lijf en leden was
en jij behoorde tot de ongewervelden van die tijd
beslisten de vele vieze glazen om ons heen

samen te blijven om toch in ieder geval de afwas
tot een zichtbare bezigheid te maken, welke
in tweevoud en in opperste staat van wellust

nooit een einde kende. Hoe wij dachten
met één hand de liefde te kunnen lezen,
terwijl de moeders de stofnesten achter
onze onopgemaakte bedden vandaan krabden

en wij in hun ogen zagen dat ze liever niet,
of eigenlijk ook weer wel, in onze schoenen
wilden staan (die dan wel eerst gepoetst
moesten zijn). Want de liefde, de liefde,

daar draaide het toch allemaal om.

We knoopten de ochtend aan de avond,
vlochten een hongerig verbond en dronken
maandenlang van het net ontwaakte leven.

Pas toen ik de wijn door jouw open handen
liet glijden, hervonden de dagen hun namen
en voor de allereerste keer vloekte ik

op jouw strakgespannen ruggengraat.

© Nell Nijssen (03-08-2009)

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nell, Nell, als je ooit een boek schrijft bestel ik dat als je nog aan het schrijven bent.
    Wat een genot om te lezen!
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je, Anna voor je hartverwarnende reactie. Helaas is een boek of bundel nog ver weg

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig gedicht!
    Ja, we liggen volgens mij beiden onder een steen ofzo. Een steen met veel werk enzo...
    Ik loop schandalig achter!
    Maar fijn je weer even gezien te hebben!
    En? Wanneer komt dat boek uit? Ik wacht.
    ;)
    XXX <3

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Boek/bundel komt nooit, ik krijg mezelf niet onder die steen vandaan ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...