dinsdag 23 april 2013

Hartige clafoutis met groente en kerstomaatjes

 
Clafoutis is een luchtig Frans gebak uit de regio Limousin. Van oorsprong is het een zoet nagerecht met kersen, maar ook in Frankrijk kennen ze volop hartige varianten van het gerecht.

Ik heb er zo mijn eigen draai aan gegeven. En om teleurstellingen te voorkomen heb ik voor het perfecte beslag even stiekem gekoekeloerd bij Lisette op http://www.onzefransekeuken.nl/2012/06/hartige-clafoutis-met-kerstomaten.html.  Zij woont in Frankrijk, heeft daar een chambres & table d'hôtes en kookt elke dag voor haar gasten. Ik was gerustgesteld. Alle hoeveelheden die zij gebruikte, waren zoals ik ze in mijn hoofd had. Off we go.

Ingrediënten
2 eetl olijfolie
50 - 100 gr spekreepjes (naar smaak)
3 sjalotjes, fijngehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
2 stengels bleekselderij, in kleine stukjes
200-400 gr groente in stukjes (groene asperges, sugar snaps, wortel, champignons, broccoli)
6 - 8 kerstomaatjes, gehalveerd
kruiden naar smaak (optioneel)

3 eieren
125 gr bloem
250 ml melk
40 gr Parmezaanse kaas

Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 175°.
Verhit in een koekenpan de olijfolie en bak de spekreepjes uit.
Fruit de sjalotjes.
Bak daarna de bleekselderij en de andere groente.
Voeg als laatste de knoflook toe en breng op smaak met peper en zout.

Klop met een mixer de eieren met de bloem door elkaar.
Voeg al kloppend circa 200 ml. melk toe tot er een glad beslag ontstaat.
Voeg peper toe en eventueel wat kruiden zoals tijm of bieslook.

Verdeel het groentemengsel over een ingevette quichevorm.
Strooi er de Parmezaanse kaas overheen.
Schenk het beslag erover.
Leg de gehalveerde kerstomaatjes met het snijvlak naar boven voorzichtig op het beslag.
Bak de clafoutis in circa 45 minuten gaar en bruin.
Laat hem vijf minuten afkoelen tot hij lauwwarm is. Hij is dan prima te snijden.
Heerlijk met een salade, maar je kunt deze clafoutis ook goed serveren als borrelhapje. Snijd hem dan in kleintje puntjes.

1 opmerking:

  1. Hi Nell - die ziet er mooi uit. De kerstomaten clafoutis is altijd een groot succes bij onze gasten - Ik ga jouw variant ook eens een keertje maken. Leuk! Groetjes uit zonnig Frankrijk, Lisette

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...